Vallhundsgruppen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

5 mån. valphane till vallträning

Go down

5 mån. valphane till vallträning Empty 5 mån. valphane till vallträning

Post by JOZ-G Mon Nov 21, 2022 7:29 pm

5 månader gammal valp, oreggad i SKK ( dokumenterad minst 5 generationer renrasiga BC) får betraktas som hund utan stamtavla , svart-vit, söker nytt hem där han får tränas för arbetet med djur. Träffade får ett antal gånger nu samt ett grup kalvar. Enl valltränaren: bra instinkter, lätt i djurhantering, trevligt valp där träning kan startas redan nu.
Det jag såg själv var " glimt i ögat"  och glädje som jag inte ser vid annan träning. Jagar nu inga bilar, cyklar, förbipasserande, lämnar inte gården, ej rädd för skott. I övrigt träning " vill to please" samt " happy-go-lucky" attityd. Han är van vid andra hundar, fortfarande hänger vid mungripan. Just nu ngt trottsig period där plotsligt "glömmer" han hur/ vad förväntas. Inklickad.
I stan exemplariskt beteende, van att åka bussar, tag och taxi.
Han kommer från väldokumenterade linjer, delvis från Halland(Fårfarmens - Svarthals) och Måsarps  samt europeiska BC ( stamtavla finns).
Hälsa: föräldrar A och B höfter( tidigare generation A,A,A,A) armbågar 0 ( tidigare generat. 0), från pappas sida : ögonundersökning ua, full genetiskt testning som är helt fri/ NN, från tikens sida ögonundersökning ua, gen. testad CEA fri.
Som vuxen blir hunden åt den större varianten, hans föräldrar och farförädrar har i mankhöjd 52-55 cm, pappa 50 cm.
Valpen visar sedan minst 1 månad tydlig intresse för djur.
Han är mycket lättlärd, håller bra ögonkontakt, tål kropsligg kontakt. Tränad för att kunna inspektera hans varje kropsdel.
Efter en del funderingar, efter ytterliggare ett möte med djuren (nöt) ser jag ingen annat alternativ än att sälja honom/ erbjuda fodervärd som blivande arbetande hund.
Jag älskar honom och inser att jag har inte förutsättningar ( neurologiskt sjd) att ge honom det han behöver.
Jag kan tänka mig att träffas i avtalet att hunden tränas åt mig mot adekvat betalning.
Valpen finns i Skåne.

JOZ-G
Guest


Back to top Go down

5 mån. valphane till vallträning Empty 5 mån valp

Post by Asi Mon Nov 21, 2022 10:10 pm

Kontskt 0702368602

Asi
Guest


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum